הזאב ה"עטלף"- המבוגר המחונן בצוות עבודהמכירים את התופעה הזאת הנקראת "עבודת צוות"? בעולם הדינאמי של היום, האתגרים מורכבים ומחייבים התמחויות (בידע ובכישורים) ועבודת צוות חיונית בכדי להפיק ערך מוסף גדול יותר מכל אחד מחברי הצוות. כל חבר צוות מסוגל לצטט בעיניים עצומות הגדרה פורמאלית כגון "פעילות משותפת של קבוצת אנשים, שיש ביניהם הסכמה ותלות הדדית, במטרה להגיע להצלחה מיטבית בהשגת יעדים משותפים" כמו גם מובאות כגון "הכוח של הזאב בלהקה והכוח של הלהקה בזאב" (רודיארד קיפלינג). במציאות פעמים רבות עבודת הצוות הינה קרקע פעילה לחשיפת שיניים, חיכוכים, מאבקי כוח והדרך היעילה ל"תקוע את העבודה". הבעיות בצוות מתחדדות כאשר הגיוון והשונות בין חברי הלהקה/צוות אינו מקבל מענה. לדוגמה חבר צוות המשקיע שעות עבודה רבות ובולט ביכולותיו לבצע מטלות שונות באיכות יוצאת דופן, מתקשה להבין "איך אחרים הולכים הביתה כאשר הבעיה עדין "בוערת". מאידך גיסא, הוא זקוק לשעות של התבוננות, הסתגרות והתבודדות. הגאון פאבלו פיקאסו תיאר תופעה זו כך: "מבחינתי היצירה מתחילה בהתבוננות ואני זקוק לשעות בטלה ארוכות של מדיטציה. אלו השעות בהן אני עובד יותר מכל. אני מתבונן בחרקים, בפרחים, בעצים שמסביבי. אני מניח לתודעתי להינשא בזרם בנחת, כמו סירה בנהר. במוקדם או במאוחר היא תיתפס במשהו תתמקד עליו ותלבש צורה. כך נולד הנושא לציור הבא שלי". המעברים בין השקעה טוטאלית, לבין זמני "מנוחה", בשילוב יכולות שונות כמו: מהירות עיבוד המידע, הסקרנות האינטלקטואלית, רמת חישה מוגברת, מוטיבציה ומניע פנימי להישג, גורמים לתיוגו של חבר זה כזאב-"עטלף", מוזר, תימהוני, ומקשים על תפקודו משום שאינו מובן ואינו מוערך כהלכה. ה"עטלף" מציג בישיבות ריבוי רעיונות המתורגם לעיתים קרובות כחוסר עקביות והיסחפות. הידע הרב בנושאים מגוונים ומהירות המחשבה שלו נתפסים כחוסר הקשבה, קושי לתקשר עימו ויהירות. הרצון שלו להשיג את היעד בדרך עצמאית נתפס כחוסר כבוד לסמכות, והעצימות הרגשית והחושית שלו נתפסים אצל שאר חברי הצוות כ"טירוף- The Batman".בשיחות מסדרון חברי צוות יאמרו בינם לבין עצמם: "אני לא מבין את ה"עטלף". אני לא מסוגל לעבוד איתו, הוא עף מנושא לנושא ומתעסק במיליון דברים בו זמנית" טענה אחרת "כול הזמן יש לו בקשות בנוגע לשינוי סביבת העבודה- פעם הרעש ממכונת הקפה מפריע לו אחר כך הזמזום מהתאורה", אחרים יטענו "אי אפשר לנהל איתו"small talk אחרים תוהים "מה הוא בודק כל דבר חמישים פעם, הפרפקציוניזם שלו יהרוג את הפרויקט, לא צריך להיכנס לכול דבר לעומק" ותמיד מגיבים בעוקצנות "מה הוא נסחף"? "הרגישות שלו מוציאה אותי מדעתי. פעם הוא בשמים ובפעם באדמה". ה"עטלף" מצידו חש "אני לא מובן, לא מקשיבים לי, אני צריך להסתיר את התובנות שלי, הכול כול כך איטי, הפרויקט הזה קטן עלי, אני מבודד, שוב לא הצלחתי להסביר את עצמי, חושבים שאני משוגע, אני באמת "עטלף", עדיף לעבוד לבד" וכד'. במצב כזה חברי הצוות עסוקים בעניינים פרסונאליים במקום בהשגת היעדים וה"עטלף" נדחף לפינה, מתויג כמוזר ובעייתי, דבר הפוגע בתפקודו וגם ברמת ההקשבה של אחרים לדבריו. דוגמה המתארת את התופעה- בישיבת צוות בה סוגרים פרטים לגבי ניסוי מערכת האווירה חגיגית ויש התרגשות ותחושה של הצלחה באוויר. אולם את ה"עטלף" מעסיקה סוגיה והוא אומר לנוכחים "קראתי את התיאור הטכני של פריט X והתרגום גרוע מאוד" אומר ומביט בדפים שלפניו, מדפדף במהירות בתיקיה שהכין, מניע את ראשו מצד לצד ומתרכז שוב בכתוב. הצוות כלל לא מבין את מסלול חשיבתו הלא- ליניארי ויש חשיפת שיניים, גיחוכים ורעש רקע ומישהו אומר "מה אתה גם מתרגם מהולנדית לעברית"? וצוחק, אחרים חושבים "שוב המוזר מדבר ומה זה בכלל קשור לנושא ולמה יש לו צורך להשבית את השמחה?" והוא מצידו חושב "איך הם לא רואים, זה כול כך שקוף הקשר בין הדברים". ה"עטלף" אינו מסביר בקול את מה שעבורו מובן ושקוף, דהיינו, תרגום שגוי יגרום לכך שייקחו לניסוי חלקים לא מתאימים, מה שיפגום בהצלחת הניסוי, והצוות אינו מבין מה האובססיה עם התרגום? וזו דוגמה קטנטנה שממחישה את ההבדלים ויוצרת תחושה של זרות ומועקה אצל הזאב ה"עטלף". מה עושים?ברמה הכללית:

זהו את ה"עטלפים" בצוות שלכם.
למדו מהם שלבי התפתחות עבודת צוות.

אחר כך שאלו את עצמכם את השאלות הבאות: o האם אתם יודעים לזהות מי בצוות שלכם נהנה מהליך העבודה המשותף?

מה אפשר לעשות כדי לשפר?
איך אפשר להתנהג אחרת?
ואיך עוד?

ענו בכנות- האם בצוות שלכם מעריכים:

חשיבה עצמאית (כולל החופש לבחור איך להשיג את היעד או לבצע את התפקיד)?
לקיחת סיכונים?
יצירתיות? מקוריות?
שאילת שאלות?

אם עניתם "לא" על לפחות שניים מהמאפיינים האלה אזי ה"עטלף" יתקשה לתפקד בצוות שלכם. מה על מנהל הצוות לעשות:

מודעות עצמית – היו מודעים לאמונות שלכם בנוגע לחשיבה עצמאית, לקיחת סיכונים, יצירתיות ושאילת שאלות בצוות. איך אתם יכולים להתנהג אחרת? (ראו שאלות נוספות בסעיף הבא).
שפרו תקשורת – למדו לשאול שאלות. אל תניחו הנחות.
צרו סביבה תומכת, מעודדת יצירתיות וחדשנות.
תנו אפשרות להשיג יעדים בדרך עצמאית, יצירתית, תוך אמון מלא ביכולתם ובמחויבותם של עטלפים לפרויקט. ודאו כי יש מערכת בקרה בהתאם.

שימו לב להתנהגות שלכם:

  • האם מהירות המחשבה של ה"עטלפים" נתפסת כקפיצה מנושא לנושא?
  • האם הרגישות הגבוהה (מוטורית, חושית עצבית, אינטלקטואלית, רגשית), יוצרת אצלכם תחושה שהם לא יציבים ושקועים בעולם דמיוני ומנותק?
  • האם האינטנסיביות הרגשית של ה"עטלפים" מפחידה אתכם ונתפסת כחוסר איזון?
  • האם היצירתיות שלהם נתפסת כחלומות באספמיא?

אם עניתם "כן" על שתיים מהשאלות לפחות, כדאי לכם לחפש מידע על מאפייני המבוגר מחונן ותרומתו לצוות.