המלצות להורים לילדים מחוננים
עליכם לגייס משאבים רבים ואנשים נוספים על מנת לתת מענה לצורך באתגר של הילדים המחוננים. יש לבנות תוכניות ייחודיות שייתמכו בכישרונותיהם יוצאי הדופן. ילדים מחוננים הם קבוצה בפני עצמה בעלת צרכים ייחודיים שמערכת החינוך הכללית לא עונה עליהם.
עליכם לפתח מודעות למאפיינים הרבים והשונים של ילדכם המחונן. יש להדגיש לילדים המחוננים כי המהות שלהם גדולה בהרבה מאשר ההישגים הלימודיים שלהם או היכולת האקדמית שלהם. אם אתם חשים שילדכם עצוב, או כועס שוחחו עמו על כך,או פנו ליועץ מקצועי שמתמחה בטיפול בילדים ובני נוער מחוננים.
היו מודעים למאפיינים ולצרכים של הילדים המחוננים. ילדים אלו זקוקים לעזרתכם כדי שיחושו נוח וטוב עם היותם "שונים". ילדים מחוננים רבים חווים חוסר הזדהות ואף דחייה, גם ממבוגרים וגם מאחיהם בבית. מצב כזה, של חוסר הזדהות וחוסר בקרבה, יכול לגרום לילדים המחוננים לבעיות תפקוד שונות. ילדים מחוננים רבים סובלים בשקט, או מחפשים דרכים שליליות לבטא את התסכול והכעס שעצור בהם. לכן – יש להפסיק מיד כל הקנטה והשפלה. יש ליצור מערכת יחסים רגישה, מזדהה וקרובה עם הילדים, כדי שהרגישות הנפשית שלהם לא תהפוך להפרעה רגשית.
עליכם לדאוג לכך שהיועצים המטפלים בילד שלכם יכירו את הצדדים האינטלקטואליים, החברתיים והרגשיים של ילדים מחוננים ויבינו אותם. על היועצים להבין שבית הספר יכול להפוך למקום מגביל ומלחיץ עבור ילדים מבריקים. על היועצים ללמד את הילדים המחוננים לפתח הערכה לגבי הדומות והשונות בינם לבין האחרים, ללמד מיומנויות חברתיות אם יש צורך, ולהראות כיצד ניתן לפתור בעיות באופן יצירתי ובדרכים חיוביות.
על המורים לפתוח את ערוצי התקשורת עם ילדיכם ולהקשיב היטב למה שתלמידים מבריקים אלו אומרים – על עצמם, על ערכיהם ועל תחומי העניין שלהם.
עליכם לדאוג שאנשי החינוך המלמדים את ילדכם יהיו מודעים לשונות המחשבתית וההתנהגותית של הילדים המחוננים, ויקבלו באהבה את הייחודיות היצירתית שלהם. ילדים מחוננים רבים סובלים מהצקות ומהתנכלויות בשל היותם שונים.
הכירו את נושא התפתחות הזהות העצמית אצל ילדים מחוננים לפי החוקר Andrew S. Mahoney, שטוען כי על מנת שהזהות העצמית של הילד המחונן תתפתח באופן תקין, חייבים להתקיים ארבעת המרכיבים הפסיכולוגיים הבאים:
- הכרה אישית במחוננות.
- הבנה פנימית של הילד המחונן על היותו כזה.
- חיזוק ופיתוח המחוננות דרך הדדיות תומכת עם אחרים ועשייה פעילה.
- פיתוח קשרים חברתיים עם אחרים, התומכים במחוננות של הילד.
מציאת משמעות לחיים. הילד מכוון למצוא את החלום שלו, הוא מודע לדברים המזינים אותו, מהנים אותו ומרגשים אותו.